SP lanceert Actieplan Energiearmoede

3 november 2020

SP lanceert Actieplan Energiearmoede

Foto: SP

Momenteel dreigt de energietransitie de verschillen tussen arm en rijk eerder te vergroten dan te verkleinen. Het aantal huishoudens in Nederland dat aan het einde van de maand moeite heeft om de energierekening te betalen stijgt. Om te komen tot een rechtvaardig klimaatbeleid, waarmee de ongelijkheid juist wordt verkleind in plaats van vergroot, lanceert de SP Den Haag een ‘Actieplan Energiearmoede’.  SP fractievertegenwoordiger Rick Hoefsloot: ‘Zo willen we collectief duurzame energie inkopen voor minima, zoveel mogelijk sociale huurwoningen van zonnepanelen voorzien en massaal sociale huurwoningen isoleren. We laten de energierekening dalen en maken mensen de baas over hun energie en de renovatie van hun woning.’

Uit onderzoek van Ecorys blijkt dat op dit moment 665.000 Nederlandse huishoudens met energiearmoede kampen. Dit betekent dat zij meer dan 10% van hun besteedbaar inkomen aan energie uitgeven. Tot 2030 zal dit aantal huishoudens toenemen tot 1,5 miljoen. Tenminste, als er niks gebeurt.

Door collectief groene energie in te kopen voor minima - net zoals nu met de zorgverzekering gebeurt – kan de gemeente een collectiviteitskorting afdwingen. Daarnaast kan het stadsbestuur de energierekeningen van huishoudens verder laten dalen door zoveel mogelijk sociale huurwoningen van zonnepanelen te voorzien en huurders via speciaal op te richten energiecoöperaties uiteindelijk zelf mee te laten profiteren van de opbrengst. Maar het belangrijkste is volgens Hoefsloot het massaal isoleren van woningen: ‘Technieken voor duurzame energie en warmtenetten zijn nog volop in ontwikkeling, maar isolatie betekent altijd winst. Daarom stellen wij voor om renovaties van sociale huurwoningen naar voren te halen en een subsidieregeling in te voeren voor woningeigenaren met weinig spaargeld.’

Volgens Hoefsloot maakt de coronacrisis de situatie hiernaast nog ernstiger. Doordat veel huishoudens meer thuis zijn, kunnen mensen bij de eindafrekening nog wel eens voor een dure verassingen komen te staan. De SP pleit daarom voor een tegemoetkoming vanuit de gemeente wanneer mensen meer dan 10% van hun inkomen kwijt zijn aan energiekosten en dit jaar meer kwijt zijn dan normaal. Aan de hand van vorige eindafrekeningen kan bekeken worden of mensen recht hebben op een tegemoetkoming.

Helaas zet het stadsbestuur met haar voorstel voor de besteding van de Eneco-miljoenen vol in op individuele subsidies van maximaal 5.000 euro per woningeigenaar. Hoefsloot: ‘Maar voor kopers met weinig spaargeld zal dit nooit genoeg zijn. Om maar te zwijgen over sociale huurders, die door het college volledig worden overgelaten aan de wil van hun woningcorporatie. Dit moet echt rechtvaardiger.’ Rechtvaardig klimaatbeleid is volgens de SP bovendien niet alleen een kwestie van solidariteit. Uit onderzoek blijkt dat inkomensongelijkheid voor Westerse landen de grootste uitdaging vormt voor het behalen van de klimaatdoelstellingen. ‘Kortom, klimaatrechtvaardigheid zou niet alleen de SP aan moeten spreken. Het is niet alleen de meest eerlijke, maar waarschijnlijk ook de meest effectieve weg naar de klimaatdoelen van Parijs’, aldus Hoefsloot.

Wilt u meer weten? Klik op de bijlage voor het volledige voorstel.

Woont u ook in een huis dat piept en kraakt van de tocht en wilt u samen met de SP in actie komen voor betere isolatie? Stuur dan een mail naar denhaag@sp.nl en wij nemen snel contact met u op.